dijous, 6 de setembre del 2012

Ja sé com es diu "oficialment" "yo me lo guiso yo me lo como" en català

El món dels diccionaris és inescrutable. Anys i panys buscant una traducció raonable per al «yo me lo guiso yo me lo como» dels castellans (el diccionari castellà-català d’Enciclopèdia Catalana dóna com a opció un qüestionable «jo m’entenc i ballo sol» —vestit d’algues, or i escata—, cosa que desmenteix el tòpic que els lingüistes no tenim sentit de l’humor), i avui, buscant al GDLC per aclarir el sentit de la paraula pastar, va i em trobo això: «2 fig Afaiçonar a un fi. Ell sol s’ho ginya i s’ho pasta». Toca’t els ous... Resulta que tenim una frase que més o menys tradueix la castellana i la tenim amagada a la paraula pastar!

D’acord, com a opció no és cap meravella, i jo continuaré fent servir el «jo m’ho tallo jo m’ho cuso», però no em direu que és bastant millor que el «jo m’entenc i ballo sol». Per cert, el DCVB també la recull («ells s’ho pasten i ells s’ho cuinen»), el GD62 s’hi acosta (pastar-s’ho, «s’ho ha pastat tota sola»), i el DIEC2 fa una de les seves boniques tombarelles: «2 1 tr. [LC] Afaiçonar a un fi. 2 2 tr. pron. [LC] per ext. Com t’ho pastes, tu, això?».

5 comentaris:

  1. Ara mateix mirava de copsar el sentit d'"ell s'ho ginya i ell s'ho pasta" consultant els diccionaris. Intuïa que podría estar relacionat amb la dita "Ells canten i ballen sols"
    (Rodamots.com, El refranyer) que és la que jo tinc anotada com a equivalent de "El se lo guisa y el se lo come".El teu comentari n'ha tret l'aigua clara.

    ResponElimina
  2. Tinc un dubte: si segons l'IEC ginyar només és verb transitiu, hauríem de dir-ne "Ell s'ho enginya i ell s'ho pasta" i no pas "Ell s'ho ginya i ell s'ho pasta" perquè enginyar sí que és verb transitiu pronominal.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Segons el GDLC 'ginyar' és transitiu i pronominal, per tant tema resolt (crec). A vegades el DIEC en aquests detallets... mmmm... patina una mica, diguéssim.

      Per cert, perdona el retard en la resposta, eh? Ja veus que tinc el bloc una mica abandonat :p

      Elimina
  3. *(Como Juan Palomo,) yo me lo guiso y-, yo me lo como: (lo sastre Gana,) ell s'ho talla, ell s'ho cus, Jo m’ho tallo jo m’ho cuso, Jo m’ho pesco i m’hi engresco, ell s'ho fa i ell s'ho manega, ell s'ho menja i ell s'ho pasta, tot s'ho fa i tot s'ho pasta, s'ho fa tot ell, ell s'entén i balla sol, ell va a la seva, No el traurem pas d'aquí, ell s'entén i balla sol

    ResponElimina